Šta je periodični post?

Peridični post nije dijeta, odnosno ishrana, već način na koji vremenski određujemo kada ćemo da jedemo, i u svetu je poznat kao intermittent fasting odnosno IF, a jedan oblik periodičnog posta u Srbiji je poznat kao hrono ishrana.

Najkraće rečeno periodični post podrazumeva da ćemo dan podeliti na dva perioda:

  • period u kom jedemo
  • period u kom postimo

Pre nego što krenemo u dublju analizu periodičnog posta, neophodno je da definišemo šta je post jer se reč post u Srbiji često pogrešno tumači zahvaljujući tradiocionalnim religijskim običajima.

U periodu posta ne unisimo ništa što sadrži kalorije; što bi značilo da isključivo pijemo vodu i eventualno kafu ili čaj, koji su bez šećera, mleaka ili krema.

Dakle, veoma je bitno da ga razlikujemo od religijskog posta u kom konzumiramo ribu, testo i sve što ne sadrži mast.

Različiti oblici periodičnog posta

Postoji više oblika periodičnog posta, a mi ćemo vam ukratko predstaviti najučestalije:

  • 16/8 post
  • 20/4
  • jedan obrok dnevno (OMAD, skraćeno od One Meal a Day)
  • svaki drugi dan
  • 5/2

16/8

16/8 je sigurno najzastupljeniji post jer ne zahteva mnogo truda, nije rigorozan, podrazumeva tri obroka dnevno, i daje podjednako dobre rezultate kao i bilo koji drugi oblik periodičnog posta.

Ovaj oblik periodičnog posta karakteriše to da period u kom postimo, odnosno ne jedemo ništa, traje 16 sati, a period u koji ćemo da rasporedimo naša tri obroka traje 8 sati.

Što bi značilo da ako doručkujemo u 8:00, ručak možemo da rasporedimo u 12:00, a večeru u 16:00 i ne jedemo ništa do idućeg dana u 8:00. Oni koji nemaju običaj da doručkuj često svoj prvi obrok pojedu u 12:00, drugi u 16:00, a treći u 20:00.

Ne postoji striktno pravilo u rasporedu vaših obroka i vi ih možete rasporediti kako god vam odgovara i nećete pogrešiti sve dok razmak između vašeg prvog obroka danas i poslednjeg obroka juče iznosi 16 sati, a razmak između prvog i poslednjeg obroka u toku jednog dana je 8 sati.

Ipak, ne preporučuje se da jedete bilo šta između obroka, odnosno da ne grickate ništa i takođe se ne preporučuje da jedete bilo šta dva sata pre odlaska u krevet.

Periodični post najbolje rezultate pokazuje u kombinaciji sa keto ishranom, posebno ako u poslednjem obroku unesemo dovoljne količine zdravih masti koje će nas dugo držati sitim, pa nećemo imati problem da izdržimo 16 sati bez hrane.

Nije neophodno da budete na keto ishrani da biste praktikovali periodično post i videli njegove rezultate. Ako se odlučite za takvu kombinaciju, vodite računa da vaš poslednji obrok ne sadrži mnogo ugljenih hidrata jer ćete u suprotnom veoma brzo ogladneti i verovatno nećete izdržait 16 sati da ne jedete ništa.

Ukoliko budete imali poteškoća da izdržite da ne jedete ništa 16 sati, probajte postepeno da dođete do te brojke.

Na primer, krenite sa 12/12, pa nakon nedelju dana smanjite vreme u kom jedete za jedan sat i pređite na 13/11, pa zatim, 14/10, dok ne budete došli do 16/8.

20/40

Postoje ljudi koji jednostavno ne vole da doručkuju i ne samo da pomere svoj prvi obrok već ga u potpunosti preskoče. Iako su vas naučili da je doručak najbitniji obrok u toku dana, ispostavilo se da to nije najtačnije i nećete učiniti ništa loše ako ga budete preskočili.

Dakle, oni koji preskoče doručak, često jedu u 12:00 časova i potom u 16:00. Neki, pak, pomere svoj prvi obrok što je duže moguće, na primer do 16:00 časova, a drugi put jedu u 20:00 časova, jer im je problem da odu na spavanje praznog stomaka.

Kao i u prethodnom slučaju, imate potpunu slobodu da rasporedite vaše obroke tako da odgovaraju vašem bio ritmu i vašim dnevnim obavezama.

Ipak, ovaj vid posta se ne preporučuje apsolutnim početnicima, već bi na njega trebalo postepeno preći. Probajte prvo 16/8, pa ako ne budete imali problema da ne jedete ništa 16 sati, postepeno se prebacite na 18/6, pa potom na 20/4, ili napravite vaše korake još manjim i svake nedelje smanjite period u kom jedete za jedan sat. 16/8, 17/7, 18/6…

Jedan obrok dnevno

Jedan od ekstremnijih oblika periodičnog posta je jedan obrok dnevno. Tu je, manje-više, sve jasno. Jedete jednom dnevno, sami birate vreme kada vam najviše odgovara da jedete, i tom obroku unesete sve neophodne kalorije koje vaše telo zahteva u toku jednog dana.

Imajte u vidu da će taj jedan obrok da bude obilan i da će da potraje.

Kako nebiste izgladnjivali vaše telo i kako biste zadržali mišićnu masu neophodno je da taj jedan obrok ima bar 1200 kalorija.

Ukoliko vaš jedan obrok sadrži i do 2000 kalorija, pretvorite vaš jedan obrok u dva „mini“ obroka koja će te pojesti u periodu od 60 do 120 minuta.

Na primer, pojedite povrće i jedan deo proteina u 12:00, a zatim pojedite drugi deo proteina i masti u 13:00 časova.

Jedan obrok dnevno pokazuje izuzetne rezultate kod ekstremno gojaznih ljudi, ali kod nekog ko ima svega nekoliko kilograma viška ne postoji znatna razlika u rezultatima kada se poredi sa 16/8, odnosno 20/4.

Ipak, jedan obrok dnevno ima velike zdravstvene prednosti o kojima možete više saznati ovde.

Svaki drugi dan

Idući, takođe ekstremni oblik, periodičnog posta je da jedete svaki drugi dan. Najkraće rečeno, jedan dan ćete jesti „normalno“, a idućeg dana nećete jesti ništa i tako u krug.

Ovaj oblik periodičnog posta je popularan kod ljudi koji rade dugačke smene; na primer hirurzi koji provedu 10 i više sati u operacionoj sali i nemaju vremena da jedu.

5/2

Ovaj oblik periodičnog posta podrazumeva da ćete 5 dana u nedelji jesti „normalno“ ili ćete biti na nekom od režima periodičnog posta (16/8, 20/4…), a dva dana u nedelji nećete apsolutni ništa jesti.

Neki, koji praktikuju ovaj oblik posta povežu ta dva dana, pa, recimo, vikendom ne jedu ništa, da drugu razdvoje ta dva dana.

Postoje velike zdravstvene prednosti ovog posta, posebno ako povežete dva dana, ali pošto su prva dva dana posta najteža, veoma je teško praktikovati ovaj post na duže staze.

Zaključak

To bi ukratko bio periodičan post, njegovi oblici I kako ga praktikovati.

Na ovu temu ima mnogo više da se kaže, ali o tome u nekim budućim tekstovima.

Ovaj članak sadrži sasvim dovoljno informacija koje vam mogu pomoći da uspešno sprovedete periodični post u delo i uživate u svim benefitima ovog životnog stila.


Mi verujemo da svako zaslužuje da bude zdrav i da bude zadovoljan svojim izgledom, i zato smo napravili besplatan plan ishrane koji ide uz besplatnu knjigu recepata, kao i još neki materijal i koji će vam biti od pomoći i kog ćemo rado poslati na vašu mejl adresu.

Sve ovo ćemo vam poslati potpuno besplatno, kliknite na link i recite nam na koju mejl adresu da pošaljemo.

Obećavamo da nećemo slati spam jer i sami ne volimo spam i da nećemo zloupotrebljavati niti deliti vaše podatke.